Financial Times -lehti mainitsee (7.1.2025) suomalaisen Nuorten NYT -järjestön Yrityskylän esimerkkinä siitä, miten talouskasvatusta voidaan toteuttaa. Tutustuminen suomalaiseen talousopetukseen sekä maksuttomaan kouluruokailuun liittyy Financial Timesin talouslukutaitoa koskevaan kampanjaan.
FT:n toimittaja Richard Milne vieraili Suomessa vuoden 2024 lopulla, ja hän kuvailee artikkelissa talousopetuksen esimerkkejä mm. Salon ja Helsingin Lauttasaaren lukioista sekä 6. luokkalaisille suunnatusta Yrityskylästä Helsingistä.
Toimittaja nostaa esille Suomen kunnianhimoisen tavoitteen eli talousosaamisen kansallisen strategian vision siitä, että suomalaisten talousosaaminen on vuoteen 2030 mennessä maailman parasta. Hän toteaa, että Yrityskylän kaltainen toiminta on keskeinen osa tätä tavoitetta.
Talousosaamisen avulla luodaan tasa-arvoa
NYTin Yrityskylä on maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu oppimiskokonaisuus. Elämyksellinen konsepti perehdyttää 6.- ja 9.-luokkien oppilaita talouden, työelämän, yrittäjyyden ja yhteiskunnan teemoihin. Financial Times tutustui Yrityskylä Alakouluun, joka kattaa opettajankoulutuksen, 10 Yrityskylä-oppituntia omalla koululla sekä toiminnallisen päivän Yrityskylän pienoisyhteiskunnassa.
Yrityskylässä oppilaiden roolikokemusta eri ammateissa tukevat työvaatteet, pienoisyritysten rekvisiitta ja mahdollisimman aidot työtehtävät. Financial Timesin artikkelissa kuvaillaan, miten oppilaat harjoittelevat työnhakua, yrityksen pyörittämistä ja miten talouden perusteita opitaan käytännön tilanteiden kautta.
”Syrjäytymisen ehkäisemiseksi on erittäin tärkeää, että jokaisella lapsella ja nuorella Suomessa on mahdollisuus oppia ja harjoitella näitä taitoja – olipa kyse taloustaidoista, työelämätaidoista, yrittäjyydestä tai yhteiskuntaan osallistumisesta”, toteaa FT:n artikkelissa NYTin Yrityskylätoiminnan johtaja Kaisa Koistinen. Hän korostaa tekemällä oppimisen ja pelillistämisen merkitystä osana Yrityskylän pedagogiikkaa.
Financial Times nostaa esiin myös Suomen koulujärjestelmän vahvuudet talouskasvatuksessa. Talouden ja yrittäjyyden opetusta integroidaan eri oppiaineisiin, kuten matematiikkaan ja yhteiskuntaoppiin. Tavoitteena on tukea oppilaiden tasavertaisia mahdollisuuksia osallistua yhteiskuntaan.
Lue koko artikkeli Financial Times -lehden sivulta:
https://www.ft.com/content/26c56174-76ab-493b-9770-6d1ed4996505?shareType=nongift
Lisätietoa:
Nuorten talousosaaminen Suomessa (Pisa- ja OECD -vertailu) – Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote, 2020
https://okm.fi/-/pisa-2018-talousosaaminen-suomalaisoppilailla-vahvaa-osaamista-ja-vastuullista-rahankayttoa