/ Uratarina

Asiakaspalvelun ammattilainen Keijo Laine: ”Asiakaskohtaamisissa tärkeintä on kuuntelu” 

Keijo Laine työskentelee NYTin asiakaspalvelussa ja auttaa opettajia ja oppilaita materiaaleihin liittyvissä kysymyksissä. Positiivinen ammattilainen nauttii työskentelystä vielä eläkkeelläkin.

NYTin Keijo Laine hiekanväristä taustaa vasten

Palvelua vuosikymmenten kokemuksella

Palvelualan konkarilla on vuosikymmenten työura takanaan. Ensimmäisistä kesätyökokemuksista on vierähtänyt jo huikeat 50 vuotta. 

”Jäin kesällä eläkkeelle, mutta haluan edelleen jatkaa työskentelyä osa-aikaisesti. Työ on mielestäni todella kivaa eikä minulla ole sille mitään estettä. Eläkeläisenä työ merkitsee kuitenkin eri asioita kuin aiemmin. En ole enää rakentamassa uraa, vaan työ on vapaaehtoista, enemmänkin viihdykettä”, Keijo kertoo.  

Merkonomin koulutus on mahdollistanut ahkeralle tekijälle vuosien varrella monenlaisia tehtäviä ja laaja-alaista kokemusta. Asiakaspalvelu on kuitenkin aina vetänyt työntekijää puoleensa:  

”Aloitin työurani kesätöissä lähettinä. Tämän jälkeen olen työskennellyt kaupassa, ravintolassa, varastopäällikkönä sekä erilaisissa asiakaspalvelu- ja toimistotehtävissä, vuoden jopa YK-joukoissa. Olen aina hakeutunut asiakaspalvelutehtäviin, koska olen tykännyt olla ihmisten kanssa tekemisissä”, Keijo sanoo 

”Kun olin lapsi, leikin muovilehmillä maatilan isäntää. Kaupunkilaislapselle se oli erilaista ja kiinnostavaa. Maanviljelijää minusta ei kuitenkaan koskaan tullut, vaikka urani aikana olen tehnyt monenlaista maan ja taivaan välillä. Erilaisia työtehtäviäni on aina yhdistänyt mahdollisuus palvella asiakkaita.” 

Opettajien ja nuorten apuna

NYTissä Keijo on henkilö, jonka moni asiakas kohtaa ensimmäisenä ottaessaan yhteyttä järjestöön. Keijo on NYTissä aina asiakkaiden apuna: 

”Nykyisessä tehtävässäni asiakaspalvelu tapahtuu pitkälti sähköisesti ja puhelimitse. Asiakaspalveluun ottavat yhteyttä pääsääntöisesti opetusalan ammattilaiset, jotka käyttävät NYTin oppimateriaaleja tai haluavat tilata niitä.” 

Asiakaspalvelu on pitkälti ongelmanratkaisua, ja työntekijän on oltava aina ajan tasalla, mitä organisaatiossa tapahtuu ja mitä on tarjolla asiakkaille: 

”Minulta kysytään usein neuvoa, miten jokin asia toimii tai miksi jokin ei toimi. Ratkon niitä kysymyksiä, joita asiakkailla on herännyt. Pyrin perehtymään huolella, mitä kaikki materiaalimme pitävät sisällään ja mitä niiden hyödyntäminen teknisesti vaatii. Siihen, millaisin eri tavoin materiaaleja voidaan kouluissa hyödyntää, on meillä upea pedagogisten asiantuntijoiden joukko, joka auttaa mielellään.” 

”Jonkin verran asiakaspalveluun ovat yhteydessä myös oppilaat, jotka osallistuvat esimerkiksi Vuosi yrittäjänä -ohjelmaamme. On tosi kivaa olla myös nuorten kanssa tekemisissä. Nuoret ovat tiedostavia ja heille on usein perusteltava selkeästi, miksi jotain on tehtävä”, Keijo kuvailee.  

Kaikki lähtee kuuntelemisesta

Kokenut työntekijä korostaa kuuntelemisen taitoa hyvän asiakaskokemuksen syntymisessä. Asiakaspalvelussa on edettävä askel kerrallaan ja pyrittävä ymmärtämään, millainen tilanne asiakkaalla on:  

”Asiakaspalvelussa on osattava esittää oikeanlaisia kysymyksiä auttaakseen. On tärkeää kuunnella, kysyä ja neuvoa – joskus jopa kädestä pitäen.”

”Kannan suurta vastuuta siitä, mitä teen ja kerron asiakkaille. Minulle on tärkeää, että opettajat ja oppilaat uskaltavat olla meihin yhteydessä ja luottavat, että saavat meiltä avun ja vastauksen kysymyksiinsä,” Keijo pohtii.  

Hyvä synnyttää hyvää

Pitkän uran tehnyt ammattilainen arvostaa työyhteisön hyvää henkeä ja haluaa luoda ympärilleen positiivista ilmapiiriä: 

”NYTissä on kiva olla töissä ja toimistolle on aina ilo tulla. Ihmiset tekevät työyhteisön, ja NYTissä on mielestäni maailman parhaat työkaverit. Heti ensimmäisenä päivänä tuntui kuin olisin ollut täällä aina. Työyhteisössä omaksutaan toinen toiselta iloinen asenne, jolloin hyvä luo lisää hyvää”, Keijo summaa. 

”Ei kenenkään elämä tietenkään ole aina ruusuilla tanssimista. Onneksi läheisille kollegoille ja esihenkilölle voi kertoa myös suruista ja murheista. Olen onnekkaassa asemassa, että pääsen työskentelemään näin upeiden ihmisten kanssa. Toivon, että kaikilla olisi töissä samanlainen fiilis.” 

Kirjaklassikoita ja ruoanlaittoa

”Vapaa-ajalla tykkään tehdä ruokaa ja lukea, käydä elokuvissa, teatterissa ja ulkoilla. Etenkin kesäaikoina pyrin viettämään mahdollisimman monta tuntia ulkoilmassa.” 

”Luen joka ilta tunnin tai puolitoista ennen nukkumaanmenoa. Tykkään lukea elämäkertoja, historiallisia teoksia ja esimerkiksi dekkareita. Suosikkikirjailijoihini kuuluvat turkkilainen Nobel-palkittu Orhan Pamuk ja kotimainen Mika Waltari. Heidän teoksiinsa palaan aina uudelleen. Luen mielelläni myös keittokirjoja ja olen intohimoinen ruoanlaittaja. Tykkään kutsua vieraita etenkin pyhien aikaan.”  

”Nautin myös musiikista ja olen innokas penkkiurheilija. Katson arvokisoja aina kun mahdollista. Tänä kesänä olin myös paikan päällä Espanjassa kun maa voitti jalkapallon EM-kisat”, Keijo iloitsee.   

Ikä on opettanut spontaanille ihmiselle hetkessä elämistä ja arjesta nauttimista: 

”Tässä elämänvaiheessa en enää haaveile suuria esimerkiksi tulevista ammateista tai omaisuudesta. Yhdestä asiasta kesäihminen kuitenkin aina haaveilee: seuraavasta kesästä”, Keijo nauraa.  

 

NYTin Keijo Laine kirjahyllyn ääressä
Keijo nauttii vapaa-ajallaan kirjojen lukemisesta. Kuva: Keijo Laineen kotialbumi

 

Haastattelu on osa #nyttiläiset-juttusarjaa, jossa esitellään ihmisiä Nuorten NYTin toiminnan takana.

Teksti: Eveliina Linna

 

Lue lisää NYTistä työnantajana ja katso avoimet tehtävät

Lue lisää uratarinoita