/ Blogi, VESO

5 myyttiä kestävyydestä – Mitä se on ja ei ole?

Vastuullisuus ja kestävyysajattelu ovat tärkeä osa yrittäjyyskasvatusta, sillä ne ovat yhä vahvemmin läsnä kuluttajuudessa, eri työtehtävissä ja yritystoiminnassa. Kestävyydestä puhutaan paljon ja siihen liittyy erilaisia mielikuvia, käsityksiä ja asenteita. Kaikki ei välttämättä ole ihan sitä, miltä omasta vinkkelistä katsoen näyttää. Vastuullisuusasiantuntija, KTT Niina Ratsula mursi vastuullisuuteen liitettyjä myyttejä Porvoossa järjestetyssä opettajien koulutuksessa. Tässä 5 poimintaa kestävyyden myyteistä.

NYT Yrityskylä alakoulu nuoret pojat

Myytti 1: Me olemme jo riittävän vastuullisia

Monesti ajatellaan, että kun organisaatio noudattaa lakeja, vastuullisuusasiat hoituvat siinä samalla. Esimerkiksi suomalainen työlainsäädäntö on Ratsulan mukaan edistyksellinen. Riittävän vastuullisia emme kuitenkaan ole. Globaalisti tarkastellen vastuullisuuden toteuttaminen on mennyt huonompaan suuntaan. Esimerkiksi iso osa ihmisistä suhtautuu kulutukseen edelleen kestämättömällä tavalla.

 

Myytti 2: On olemassa vastuullisia ja vastuuttomia yrityksiä

Pystytkö nimeämään vastuuttomia ja vastuullisia yrityksiä? Mieleen voi tulla median esiin nostamia viherpesuja ja räikeitä laiminlyöntejä tai mielikuvia erityisen vastuulliselta vaikuttavista brändeistä. Vaikka yritykset polarisoituvat kestävyydessä, asia ei ole yksiselitteinen. Ei ole olemassa jaottelua puhtaasti vastuullisiin ja vastuuttomiin yrityksiin, sillä yritysten vastuullisuutta voi katsoa monesta kulmasta ja sen toimintaa voi perustella ja sanoittaa eri tavoin.

 

Myytti 3: Vastuullisuus on negatiivisten vaikutusten minimointia

Löytyykö lentopäästöjen kompensoinnista ja työpaikkaruokalan ruokahävikin vähentämisestä ratkaisu? Negatiivisten vaikutusten minimoinnin sijaan on tärkeä olla osa positiivista muutosta. Keskeistä on muuttaa asenteita ja käsityksiä siitä, millaista on normaali liiketoiminta. Meidän tulisi ensisijaisesti muuttaa arvoja ja asenteita kestävän elämäntavan suuntaan, ei vain minimoida yritystoiminnan negatiivisia vaikutuksia.

 

Myytti 4: Vastuullisuudessa on kyse brändin ja maineen rakentamisesta

Vastuullisuus voi näyttäytyä erottautumiskeinona ja tapana rakentaa kuluttajiin vetoavaa brändiä. Ensisijaisesti vastuullisuudessa on kuitenkin aina kyse liiketoiminnan muuttamisesta siten, että yrityksen toiminta ja tekeminen on aidosti vastuullisuusnäkökulmista kestävää.

 

Myytti 5: Yritysvastuussa on kyse yrityksistä, ei yksilöistä

Yritysvastuu mielletään nimensä mukaisesti yrityksen kestäväksi toimintatavaksi. Todellisuudessa kyse on yrityksissä työskentelevistä yksilöistä, jotka tekevät päätökset, valinnat, ratkaisut ja työt kestävästi tai ei-kestävästi. Loppukädessä vastuullinen toiminta nojaa yksilöiden arvoihin ja asenteisiin. Niissä meillä riittää vielä parannettavaa.

 

Kiinnostuitko? Taidolla tulevaisuuteen! -veso-koulutus tarjoaa opettajille mahdollisuuden oppia lisää kestävyydestä uuden kiertotalous-työpajan avulla.

Tutustu maksuttomiin veso-koulutuksiin

 

Teksti: Päivi Ojala, Suomen Yrittäjät