LärarNYT 18.3: Framtidens arbetsliv – hur träna mod och resiliens i skolan?
Välkommen till LärarNYT 18.3 2025!
Inbandningen av webbinariet kan ses på den här sidan fram till den 1.4 2025.
Ge oss gärna feedback!
Ge oss gärna respons efter att du sett på utbildningen. Responsenkäten hittar du här.
Dagens schema
INTRODUKTION kl. 14.30
Hur ser barn och unga idag på framtiden och hur kan man bli modigare och fortsätta försöka trots motgångar?
HUR?
Träna mod och företagsamma färdigheter i skolan. En kort presentation av Ung företagsamhet och ekonomi NYTs tjänster: Företagshjälte – ett nytt program för lågklasserna, nya Mitt jobb för högklasserna och Ett år som företagare och Ett år som företagare Intro för högklasserna och andra stadiet.
MIN BERÄTTELSE
En ung företagare – att våga testa på nya saker och göra misstag. Den unga entreprenören Thomas Thijssen verkar idag internationellt, men hans första steg som företagare tog han som UF-företagare i Kristinestads högstadium.
FRAMTIDEN
Vad behövs i framtidens arbetsliv? Christina Dahlblom är företagare och arbetslivsprofessor vid Hanken.
VARFÖR?
Erfarenheter från Sverige av programmet ”Ett år som företagare”
Kåre Moberg har forskat i hurdana samhällseffekter UF-programmet har i Sverige. Intressanta rön om bl.a. flickor och företagande och hur programmet bidrar till att utjämna socioekonomiska skillnader.
Avslutande paneldiskussion
Presentation av föreläsarna
Ett år som företagare-programmet vid Kristinestads högstadium har påverkat den väg Thomas Thijssen valt senare i livet. Vi hör Thomas berättelse.
Vilka färdigheter kommer att behövas i framtidens arbetsliv? Christina Dahlblom verkar som arbetslivsprofessor vid Hanken och som företagare.
Kan ett företagsamhetsprogram bidra till att jämna ut socioekonomiska skillnader och hur syns det? Kåre Moberg har granskat effekterna av det s.k. UF-programmet i Sverige.