
‒ Olin halunnut pitkään pankkiin töihin ja olin myös OP:n asiakas, joten tämä oli aina minulle ykkösvaihtoehto. Huomasin OP:n valtakunnallisen kesätyöhaun tammikuussa ja päätin hakea mukaan. Rekrytointiprosessissa Ensin oli videohaastattelu, jonka jälkeen minut kutsuttiin paikan päälle keskustelemaan kasvotusten, Anni kertoo.
Vaikkei Kaipaisella ollut kokemusta pankkialalla työskentelystä, oli aiemmasta työkokemuksesta kuitenkin hyötyä kesätyötehtäviin hakiessa.
‒ Asiakaspalvelukokemusta on kertynyt yhteensä jo melkein 10 vuoden ajalta, kaupan ja ravintola-alalta Suomessa sekä ulkomailla. Olen esimerkiksi työskentellyt tarjoilijana ravintolassa Australiassa, Kaipainen mainitsee.
Liiketalouden linjalla tradenomiksi opiskelevan Kaipaisen työt OP:ssa alkoivat viiden päivän perehdytysjaksolla pääkonttorissa, joiden aikana käytiin läpi yleisiä pankkialaan liittyviä asioita, kuten sääntelyä ja lakiteknistä tietoa. Sen jälkeen alkoi käytännön harjoittelu Malmin konttorissa.
Nopeasti osaksi vakijengiä
‒ Meitä aloitti kesällä viisi työntekijää. Konttori on pieni ja siellä oli helppo tutustua ihmisiin. Meillä oli hyvä porukka ja hitsauduimme mainioksi tiimiksi, Kaipainen kertoo.
Ilmapiiri työpaikalla on Kaipaisen mukaan hyvä ja kannustava, tietoa ja onnistumisia jaetaan työyhteisössä avoimesti. Tunnelma konttorissa ei ole jähmeän hierarkkinen, vaan keneltä tahansa voi kysyä tarvittaessa apua. Myös esimiehet ja johtajat ovat arjessa läsnä.
Mahdollisuuksia tulevaisuuteen
Kaipaisen työssä tarvitaan pitkäjänteisyyttä, ongelmanratkaisukykyä ja itseohjautuvuutta. Asiakaspalvelussa jokaisen asiakkaan kohtaaminen ja lukeminen on oleellista, täytyy olla aito kiinnostus auttaa asiakasta.
‒ Tämä on paras työpaikka, mitä minulla on omalla urallani tähän mennessä ollut. Työsuhdeasiat on hoidettu juuri niin kuin kuuluukin. OP on turvallinen ja luotettava iso toimija, Kaipainen hehkuttaa.
Kesätyöt poikivat Kaipaisen uralle jatkoa myös syksylle ja talvelle.
‒ Olen työskennellyt kesän jälkeen osa-aikaisena pari kertaa viikossa ja tehnyt vuoroja eri konttoreissa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Lähitulevaisuudessa Kaipaista kiinnostavat päivittäispalveluissa työskentely ja asiakastapaamiset sekä oman osaamisen laajempi kehittäminen.
‒ Pidemmällä tähtäimellä olen kiinnostunut myös rahoituksesta ja sijoittamisesta, esimerkiksi rahoitusneuvotteluista vaikkapa asuntolainoihin liittyen.
Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen ja TAT-Palveluiden luotsaama kampanja, joka on toteutettu yhteistyössä TATin ja T-Median kanssa. Se kokoaa yhteen työnantajat, jotka ovat sitoutuneet vastuullisen kesätyön periaatteisiin ja haluavat tarjota nuorille hyviä kesätyökokemuksia.
Vastuullinen kesäduuni 2019 -kampanjan pääyhteistyökumppaneina toimivat Telia, Destia, S-ryhmä, Kojamo, L&T, Promotion Point, ManpowerGroup, ja Elinkeinoelämän keskusliitto.
Osoitteesta kesaduuni.org löydät vinkkejä, tarinoita ja videoita vastuullisesta kesäduunista.
Vastuulliset kesätyöpaikat löydät osoitteista kesaduuni.org ja www.oikotie.fi/tyopaikat.
Alle 18-vuotiaiden kesätyöpaikat löydät kootusti osoitteesta https://kesaduuni.org/kesatoita-alle-18-vuotiaille/.
Kuva ja teksti: Niko Jekkonen
Artikkeli tehty yhteistyössä OP:n kanssa.